ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Λαμία,15-12-21
Ενημέρωση και συζήτηση σχετικά με την «Πλημμυρική κατάσταση Σπερχειού, ΠΕ Φθιώτιδας» ζήτησε η παράταξη «πατρίδα μας η Στερεά» ενώ κατέθεσε πρόταση με ειδικά και γενικά θέματα που πρέπει να επανεξετασθούν, να επανασχεδιαστούν συλλογικά πολιτικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις, οι οποίες μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει, με αποτέλεσμα να πλήττεται ο τόπος σε κάθε μικρό και μεγάλο πλημμυρικό φαινόμενο .
Η κα Μπατζελή τόνισε ότι η Περιφέρεια πρέπει να υλοποιήσει μεγάλα αναπτυξιακά έργα «έργα πόλους» ,σε όλες τις Περιφερειακές ενότητες ,με συνέργειες και πολυταμειακές συγχηματοδοτήσεις ,διότι προφανώς δεν μπορεί να τους καλύψει από τους δικούς της πόρους. Είναι καιρός δε ,να αντιμετωπιστούν διαχρονικές «παθήσεις». Θα είμαστε δημιουργικοί, ουσιαστικοί σε κάθε πρόταση για ένα ουσιαστικό σχεδιασμό, υλοποίησης έργων με συνέργειες, κυβερνητικές ,περιφερειακές και διαδημοτικές.
Συνεχίζοντας τόνισε ότι: «Η αντίδραση της Περιφερειακής Αρχής πρέπει να είναι άμεση, με συνολική και ολοκληρωμένη πρόταση όπως υποστηρίζει και καταθέτει στην κεντρική διοίκηση και αρμόδια Υπουργεία σε κάθε πλημμυρικό φαινόμενο της ΠΕ Ευβοίας. Να γίνει μελέτη διαχείρισης υδάτων ρεμάτων και αντιπλημμυρικής προστασίας όπως έγινε για την Εύβοια από τον καθηγητή κο Λέκκα. Μια επικαιροποίηση μελετών που θα μπορούσε να ενταχθεί και στο πρόγραμμα των υποδομών ΥΔΩΡ 2.0 και των έργων αντιμετώπισης κλιματικών κρίσεων. Δεν έγινε αποδεκτή η πρόταση μας που καταθέσαμε από το 2019 μελέτης για την Σπερχειό με την επικαιροποίηση των υπαρχόντων και επέκτασης των παρεμβάσεων βάσει των νέων δεδομένων για την αντιμετώπιση των κλιματικών κρίσεων. Δεν έγινε αποδεκτή η πρόταση μας από το 2019 για δημιουργία Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (ΟΧΕ) που περιλαμβάνει έργα υποδομών, παραγωγικών ,ενεργειακών. Δεν ανακαλύφθηκαν οι ΟΧΕ …στην Β. Εύβοια.
Ο κος Μπέτσιος συνεχίζοντας ,επεσήμαινε ότι οι παρεμβάσεις υποδομών και έργων που αποφασίστηκαν λόγω ΙΑΝΟΥ πρέπει να ενταχθούν και στον γενικό σχεδιασμό αντιπλημμυρικής προστασίας αλλά και να επισπευστούν.
Ειδικότερα ,οι προβληματισμοί και προτάσεις που κατατέθηκαν από τους Κατερίνα Μπατζελή, επικεφαλής και μελών Νίκου Μπέτσιου, Μάνου Γέμελου ,Κώστα Σωτηρόπουλου, Μπάμπη Φάκου,είναι:
«Στις 12.12.2021 οι έντονες βροχοπτώσεις στην Φθιώτιδα προκάλεσαν σημαντικές ζημιές σε υποδομές, οδικού δικτύου, υδρευτικών και αρδευτικών δικτύων ,ενώ
προκλήθηκαν σημαντικές ζημιές σε κατοικίες ,επιχειρήσεις και αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Η πληγείσα περιοχή στο μεγαλύτερο μέρος της είχε αντιμετωπίσει προ μηνών και τα έντονα καιρικά φαινόμενα που προκληθήκαν από τον ΙΑΝΟ.
Να τονισθεί ότι οι περιοχές που επλήγεισαν αποτελούν ένα από τα πιο δυναμικά και παραγωγικά διαμερίσματα του Νομού Φθιώτιδας.
Στα πλαίσια της επίσημης ενημέρωση του Περιφερειακού Συμβούλιου ζητάμε μεταξύ των άλλων ,όπως:
1. Αναφορά των περιοχών και των τμημάτων του επαρχιακού και εθνικού δικτύου που επλήγησαν και διακόπηκαν
2. Συσχετισμού των επιπτώσεων της πλημμυρικής κατάστασης του ΙΑΝΟΥ και εκείνων στις 11.12.21
3. Ποιές είναι οι παρεμβάσεις από το Υπ. Υποδομών κατά την ολοκλήρωση του Ε65 και των συνοδευτικών έργων αλλά και εκείνες στο πάνω μέρος του Σπερχείου εκ μέρους της Περιφέρειας τα τελευταία χρόνια. Εάν οι παρεμβάσεις, όπως καθαρισμοί και έργα μικρής σχετικά εμβέλειας ,όπως Βαρδατόρεμα, Γερμανικού ,Ασωπού και Μαυρονερίου, ήταν επαρκής για την διασφάλιση ή διασύνδεση τους με την ολοκλήρωση των έργων Ε65-Κόμμα.
4. Εκκρεμούν αντιπλημμυρικά έργα μετά την ολοκλήρωση των έργων της Ε65 και της ΕΡΓΟΣΕ που επηρέασαν και θα επηρεάσουν σημαντικά τη συμπεριφορά της περιοχής και του οικοσυστήματος Σπερχειού – Μαλιακού.
5. Ποια είναι η πορεία της μελέτης χάραξης του αυτοκινητόδρομου ΛΑΜΙΑ - ΑΝΤΙΡΡΙΟ, η γνωστή και ως «Διαγώνιος» – η οποία αναφέρεται και στην αναθεώρηση του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου της Στερεάς – που προβλέπεται επίσης να διασχίσει διαγώνια την κοιλάδα κι από το ύψος της Ροδίτσας και το Κόμμα, να οδηγηθεί στη γέφυρα του Ασωπού, με μεγαλύτερες συνέπειες για την περιοχή.
6. Πως κρίνεται η λειτουργία του Μεριστή μόνο ως υπερχειλιστή και στη ευθυγράμμιση και διαπλάτυνση της λεγόμενης «Νέας Κοίτης» - από τον ΠΑΘΕ και κάτω, που μας φέρνει τη θάλασσα στο Κόμμα.
7. Εξηγήσεις για την υπάρχουσα κατάσταση της παλαιάς κοίτης Σπερχειού στο ύψος Υπάτης-Φραντζή, η οποία είναι «δασομένη» με αποτέλεσμα να μπλοκαριστούν οι υδάτινοι όγκοι και να ενισχύσουν τις πλημμυρικές καταστροφές. Ο ρόλος του δασαρχείου, των τεχνικών υπηρεσιών και η απεμπλοκή το θέματος
8. Ποιές είναι μεταξύ των άλλων οι ζημιές:
ü στην Μερκάδα και που πρέπει να έχουμε πληροφόρηση των παρατηρήσεων του ΙΓΜΕ –
ü στον δρόμο Νεοχωρίου και των άμεσων παρεμβάσεων για την ασφάλεια των πολιτών
1. Εκκρεμούν αντιπλημμυρικά έργα μετά την ολοκλήρωση των έργων της Ε65 και της ΕΡΓΟΣΕ που επηρέασαν και θα επηρεάσουν σημαντικά τη συμπεριφορά της περιοχής και του οικοσυστήματος Σπερχειού – Μαλιακού.
2. Ποια είναι η πορεία της μελέτης χάραξης του αυτοκινητόδρομου ΛΑΜΙΑ - ΑΝΤΙΡΡΙΟ, η γνωστή και ως «Διαγώνιος» – η οποία αναφέρεται και στην αναθεώρηση του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου της Στερεάς – που προβλέπεται επίσης να διασχίσει διαγώνια την κοιλάδα κι από το ύψος της Ροδίτσας και το Κόμμα, να οδηγηθεί στη γέφυρα του Ασωπού, με μεγαλύτερες συνέπειες για την περιοχή.
3. Πως κρίνεται η λειτουργία του Μεριστή μόνο ως υπερχειλιστή και στη ευθυγράμμιση και διαπλάτυνση της λεγόμενης «Νέας Κοίτης» - από τον ΠΑΘΕ και κάτω, που μας φέρνει τη θάλασσα στο Κόμμα.
4. Εξηγήσεις για την υπάρχουσα κατάσταση της παλαιάς κοίτης Σπερχειού στο ύψος Υπάτης-Φραντζή, η οποία είναι «δασομένη» με αποτέλεσμα να μπλοκαριστούν οι υδάτινοι όγκοι και να ενισχύσουν τις πλημμυρικές καταστροφές. Ο ρόλος του δασαρχείου, των τεχνικών υπηρεσιών και η απεμπλοκή το θέματος
5. Ποιές είναι μεταξύ των άλλων οι ζημιές:
ü στην Μερκάδα και που πρέπει να έχουμε πληροφόρηση των παρατηρήσεων του ΙΓΜΕ –
ü στον δρόμο Νεοχωρίου και των άμεσων παρεμβάσεων για την ασφάλεια των πολιτών
ü στο υδρευτικό δίκτυο των Δήμων Μακρακώμης- Σπερχειάδας και Λαμιέων που πρέπει να αποκατασταθεί επειγόντως με παρεμβάσεις του Συνδέσμου και συμμετοχής της ΔΕΥΑΛ
6. Η μη ολοκλήρωση των έργων της Βίστριζας επιδείνωσαν την πλημμυρική κατάσταση και τις επιπτώσεις στον Σπερχείο ενώ δείχνουν ότι:
Ø Δεν υπάρχουν λιμνοδεξαμενές και φράγμα που να αποσυμπιέζει την ροή των υδάτων
Ø Ο σχεδιασμός και η λειτουργία του ΤΟΕΒ Ανατ.Βίστριζας είναι σκόπιμο να επανεξεταστεί ως προς την λειτουργία του αρδευτικού συστήματος, την επάρκεια και το κόστος λειτουργίας του, εφόσον μάλιστα ο εν λειτουργία συλλέκτης δεν επαρκεί.
Ø Ποια είναι τα δεδομένα τα οποία αναφέρονται και στην μελέτη «ΠΑΥΛΙΔΟΥ» και πρέπει να επικαιροποιηθούν ή να ολοκληρωθούν.
7. Σχετικά με τα εγγειοβελτιωτικά και αρδευτικά έργα ,λιμνοδεξαμενές Ανθήλης και Ροδίτσας ,ποιά είναι η πορεία τους ,η διαχείριση τους από την Φθιωτική Αναπτυξιακή, η λειτουργία τους και οι πιθανές νέες ανάγκες που προκύπτουν.
8. Σχεδιασμού έργων ορεινής υδρονομίας, που είναι απαραίτητα για τη μείωση του όγκου της στερεοπαροχής
Το κατά πόσον μπορεί να υπάρχει τεχνοκρατική επικαιροποίηση της μελέτης «ΔΑΟΥΛΑ», και για το επάνω μέρος του Σπερχειού ,όταν βάσει αυτής το Υπ. Υποδομών στηρίχθηκε για τις παρεμβάσεις του Ε65 στο κάτω μέρος Σπερχειού.1. Επικαιροποίηση που θα μπορούσε να ενταχθεί και στις μελέτες των υποδομών ΥΔΩΡ 2.0 και των έργων αντιμετώπισης κλιματικών κρίσεων.
2. Στη σημερινή συγκυρία και στις μελλοντικές απειλές της πολύπλευρης κρίσης, αυτό που πρέπει κυρίως να έχουμε στο μυαλό μας είναι οι παραγωγικές δυνατότητες της περιοχής, κυρίως ο πρωτογενής τομέας, αλλά και η προστασία και η βιωσιμότητα των οικοσυστημάτων. Είναι απαραίτητο στην Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη και το Σχέδιο Διαχείρισης της περιοχής NATURA, που η εκπόνησή της είναι σε εξέλιξη, να δοθούν απαντήσεις στα θέματα αυτά και για την αντιμετώπισή τους.
3. Εάν υπάρχει πρόθεση και σχεδιασμός από την Περιφερειακή Αρχή να προβεί σε μια ολοκληρωμένη μελέτη για τον «Σπερχειό» με την προοπτική «Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης» που θα περιλαμβάνει μια σειρά από έργα υποδομών ,ενεργειακών και παραγωγικών.