Σάββατο 6 Φεβρουαρίου 2021

AGRAFA NEWS -Εκλογικός Νόμος – ΚΕΔΕ: Οι 7 επισημάνσεις του Προέδρου, Δημήτρη Παπαστεργίου.

 

Εκλογικός Νόμος – ΚΕΔΕ: Οι 7 επισημάνσεις του Προέδρου, Δημήτρη Παπαστεργίου

5/2/2021

Το εκλογικό Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών συζήτησε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ, με συμμετοχή και Προέδρων ΠΕΔ της Χώρας. Επρόκειτο για μία αρχική προσέγγιση, Απόφαση δεν ελήφθη, ούτε έγινε κάποια ψηφοφορία, παρά μόνο παράλληλοι μονόλογοι Αιρετών για 3,5 περίπου ώρες. Στην επόμενη συνεδρίαση, θα καταλήξουν στις οριστικές Αποφάσεις.

Στον AIRETO, δεδομένης της πρακτικής δυσχέρειας να αποτυπωθούν οι τοποθετήσεις τόσων ωρών, σήμερα προχωράμε σε 4 παρουσιάσεις με τις θέσεις των Επικεφαλής των 4 Παρατάξεων που έχουν εκλέξει μέλη στο Διοικητικό Συμβούλιο.   Η ιστοσελίδα μας παραμένει βεβαίως ανοιχτή να φιλοξενήσει θέσεις και άλλων Παρατάξεων, αλλά και μεμονωμένων Αιρετών που ίσως αισθάνονται να μην καλύπτονται πλήρως ή και να διαφοροποιούνται ουσιωδώς από όσα εκφράζουν οι Επικεφαλής τους.

 

Ξεκινάμε με αποσπάσματα από την κεντρική τοποθέτηση του Προέδρου της ΚΕΔΕ και Επικεφαλής της Παράταξης “Σύγχρονοι Ισχυροί Δήμοι”, που πρόσκειται στη Νέα Δημοκρατία, Δημήτρη Παπαστεργίου:

 

- Ο εκλογικός νόμος είναι σημαντικός και πρέπει να τον συζητήσουμε, δεν είναι και δεν μπορεί να είναι για την Αυτοδιοίκηση το σημαντικότερο από τα θέματα που έχουμε μπροστά μας και θα πρέπει να λύσουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών και την υπόλοιπη Κυβέρνηση. Αυτό που πρέπει να γίνει, αφού τελειώσουμε γρήγορα θεωρώ με τον εκλογικό νόμο, είναι να δούμε το θέμα των αρμοδιοτήτων, της καταστατικής θέσης των Αιρετών, της Δημόσιας Διοίκησης εν γένει, της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης.

- Αυτό που ζήσαμε το 2019 δεν ήταν απλή αναλογική, ήταν το κάψιμο της απλής αναλογικής. Διότι εάν δεν είχαν ληφθεί τα μέτρα που λήφθηκαν το καλοκαίρι του 2019, σήμερα πάρα πολλοί Δήμοι, τα 2/3 περίπου των Δήμων, θα ζούσαν τραγελαφικές καταστάσεις. Πάμε λοιπόν να λύσουμε το πρόβλημα κυβερνησιμότητας των Δήμων.

-  Η πρώτη μου εικόνα και άποψη για το πόνημα του νέου εκλογικού νόμου είναι θετική. Θεωρώ πως έγινε δουλειά και προσπαθεί να δώσει λύσεις και διεξόδους στα προβλήματα. 

- Δεν θέλω να αναλωθώ, ούτε θέλω να κάνω την καρδιά του προηγούμενου Υπουργού και Υφυπουργού, και κυρίως του Θοδωρή του Λιβάνιου που δούλεψε, ούτε των νέων Υπουργών οι οποίοι προφανώς έβαλαν και αυτοί το χέρι τους στο να καταλήξουμε σε αυτό το σχέδιο. Συνεπώς δεν θα μιλήσω για τα θετικά. Θα μείνω μόνο στη γενική εικόνα ότι πραγματικά προσπαθούν να δοθούν λύσεις στα προβλήματα.

- Μιλώντας τη βδομάδα αυτή, όταν άρχισαν να υπάρχουν οι διαρροές του εκλογικού νόμου, με πάνω από 100, 150 Συναδέλφους από όλη τη Χώρα, έχω κρατήσει 5-6 σημεία και σε αυτά πολύ γρήγορα θα μείνω:

1) ΜΕΙΩΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ 

- Το ερώτημα είναι γιατί να μειωθεί ο αριθμός των Δημοτικών Συμβούλων, πολλοί Συνάδελφοι θεωρούν πως δεν πρέπει να γίνει καν αυτό.

- Εγώ μπορώ να συναινέσω ή να συμφωνήσω στο ότι σε κάποια Δημοτικά Συμβούλια (Δ.Σ.) – και βάζω πρώτο το δικό μου που έχει 45 Δημοτικούς Συμβούλους – ότι πιθανώς ο αριθμός αυτός να’ ναι μεγάλος ή να δυσχεραίνεται η λειτουργία του, από τις ώρες συζητήσεων που κρατάνε τα Δ.Σ. Βέβαια νομίζω πως η πολυφωνία ποτέ δεν έβλαψε κανένα Δ.Σ., αλλά ας δούμε ή ας συζητήσουμε ένα σενάριο εργασίας να μειώσουμε τον αριθμό των Δημοτικών Συμβούλων.  Το πρόβλημα που προκύπτει είναι ότι υπάρχουν Δήμοι διαφόρων ταχυτήτων και διαφορετικής υφής και χαρακτηριστικών.

- Σύμφωνα με αυτή την πρόταση του Υπουργείου:

- θα υπάρξουν 50 Δήμοι, το 15%, οι οποίοι θα υποστούν μείωση των μελών του Δ.Σ. έως και 38%. Από 24 έως και 38 % για να είμαι ορθός.

- 160 Δήμοι, περίπου το 50% θα υποστεί μια μείωση από 20 έως 22 %

- το 33% των Δήμων θα υποστεί μείωση από 15 έως 19 %

- μόλις το 4% δεν θα υποστεί καμία μείωση.

- Άλλο πρόβλημα που προκύπτει, κυρίως στους επαρχιακούς Δήμους, στους Δήμους που προκύψαν από τις συνενώσεις πολλών Δημοτικών Ενοτήτων. Και πάλι θα επικαλεστώ το παράδειγμα του Δήμου Τρικκαίων ότι πέφτουμε απότομα δύο κλίμακες κάτω σε αριθμούς. Αυτό γιατί στον προηγούμενο νόμο, ορθά κατά την άποψή μου, υπήρχε πρόβλεψη σε Δήμους οι οποίοι προήλθαν από τις συνενώσεις από 6 και πάνω Δημοτικές Ενότητες να ανεβαίνουμε μία κλίμακα πληθυσμιακή, έτσι ώστε να μπορεί να είναι πιο αντιπροσωπευτικό το δείγμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, αφού είναι δεδομένο πως θα εκπροσωπούνται και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι των μικρών Δημοτικών Ενοτήτων.

- Άρα θα έλεγα να δούμε μειώσεις της τάξεως του 10 – 15 %, θα μπορούσε ή θα έπρεπε να γίνει κάτι τέτοιο, είναι αποδεκτές έτσι ώστε να γίνει πιο λειτουργική η δομή του Δημοτικού Συμβουλίου. Αλλά μειώσεις της τάξεως του 38% σίγουρα δημιουργούν προβλήματα, εκεί νομίζω πως θέλει μια διαφορετική τακτοποίηση και σίγουρα η διατήρηση της παραγράφου εκείνης που δίνει το δικαίωμα στους Δήμους που προήλθαν από πολλές Δημοτικές Ενότητες να ανεβαίνουν μία κλίμακα.

 

2) ΟΡΙΟ ΕΙΣΟΔΟΥ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

- Θεωρώ ότι η πλειοψηφία των Συναδέλφων συμφωνεί πως δεν μπορεί να υπάρχει Παράταξη η οποία με 500-600-700 σταυρούς μπαίνει στο Δ.Σ. Το πλαφόν του 3% έχει νόημα, εάν μιλάμε για Δ.Σ. των 30 – 35 Συμβούλων. Είναι γνωστό το πως βγαίνει το μέτρο. Σε Δ.Σ. 20 Συμβούλων, προφανώς δεν έχει κανένα νόημα το πλαφόν του 3%, αφού ούτως ή άλλως δεν μπαίνεις με 3% στο Δ.Σ.

- Συνεπώς, θα έπρεπε ίσως να υπάρχει μια διαφορετική αναφορά που θα κλειδώνει με το μέτρο. Π.χ. το πλαφόν εισόδου θα πρέπει να είναι το εκλογικό μέτρο + 1%, κάτι τέτοιο.

 

3) ΟΡΙΟ 500 ΚΑΤΟΙΚΩΝ  κάτω από το οποίο εκλέγεται Εκπρόσωπος και όχι Συμβούλιο

- Έχει προκύψει σχετική ανησυχία στους Δήμους της επαρχίας, η οποία έχει ενταθεί από το γεγονός ότι φοβούνται πως η απογραφή θα βοηθήσει τα αστικά κέντρα και θα ερημώσει τα χωριά. Ήδη πολλές Τοπικές Κοινότητες είναι κάτω από 500. Θα είναι ακόμα περισσότερες μετά την απογραφή του 2021, βάσει της οποίας θα γίνουν οι εκλογές.

- Συνεπώς αυτό το όριο των 500, για αρκετούς Συναδέλφους θα πρέπει να μειωθεί στα 400 ή στα 300, όπως ήταν στον προηγούμενο νόμο για το όριο εκλογής.

 

4) ΕΝΙΑΙΑ ΛΙΣΤΑ  ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ, ΙΔΙΑ ΚΑΤΩ ΑΠΌ ΟΛΑ ΤΑ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΑ

- Στο νέο νόμο αναφέρεται, ορθά κατά την άποψή μου, για να μη δημιουργείται και η επίπλαστη εικόνα της επαναδημιουργίας Κοινοτήτων, ότι οι υποψήφιοι των Τοπικών Κοινοτήτων θα “κρέμονται”, θα βρίσκονται, κάτω από το κεντρικό ψηφοδέλτιο.

- Για κάτω από τους 500 αναφέρει ότι εκεί παραμένει η ενιαία Λίστα και αυτοί θα αναφέρονται σε όλα τα ψηφοδέλτια.  Δεν νομίζω ότι αυτό θα βοηθήσει και μάλλον θα δημιουργήσει στρεβλές εικόνες το ένας υποψήφιος να φαίνεται σε 5 – 10 ψηφοδέλτια.

- Νομίζω πως και για λόγους ομοιομορφίας και απλότητας των διαδικασιών θα πρέπει στα ψηφοδέλτιά μας, ανεξάρτητα από το όριο των 300, 400, 500 κατοίκων να φαίνονται οι δικοί μας υποψήφιοι, και αντιστοίχως των “αντιπάλων” Συνδυασμών να φαίνονται οι δικοί τους και όχι αυτή η ενιαία Λίστα, δεν νομίζω πως θα βοηθήσει κάπου.

 

5) ΤΟΠΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ  ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΩΝ ΝΟΜΩΝ

- Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, θα πω το εξής: με τις αρμοδιότητες που σήμερα έχουν ή δεν έχουν τα Τοπικά των πρωτευουσών, όσο κι αν θέλουν οι άνθρωποι να μας βοηθήσουν, δεν μπορούν. Πρέπει να πάρουμε μια γενναία Απόφαση, αν υπάρχει δυνατότητα οικονομική και άλλη, τα Τοπικά αυτά Συμβούλια να έχουν αρμοδιότητες, ας παραμείνουν. Αλλά αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, τότε νομίζω πως αμφότεροι κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας, αφού μέχρι σήμερα σε λίγες περιπτώσεις μπόρεσαν τελικά να βοηθήσουν, με δεδομένο ότι δεν είχαν και την αρμοδιότητα και τη δυνατότητα να το πράξουν.

 

6) ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΩΝ ΣΤΙΣ 30 ΙΟΥΝΙΟΥ

- Προφανώς ο νομοθέτης θέλει ξεκάθαρο πεδίο για το ποιοι είναι υποψήφιοι, ώστε να μην έχουμε συναλλαγές της τελευταίας ώρας.  Σε καμία περίπτωση και το 20ήμερο πριν τις εκλογές δεν θα μπορούσε να σταθεί.  Εκφράζονται φοβίες ότι το καλοκαίρι στις τουριστικές περιοχές είναι μια περίοδος που δεν μπορούν να ασχοληθούν οι Δημοτικές Αρχές με εκλογές, γιατί τρέχουν τα προβλήματα.

- Από την άλλη, προσωπική μου άποψη είναι ότι ένα καθαρό τοπίο κανέναν δεν φοβίζει. Δεν μιλάμε για προεκλογική περίοδο, ούτε για παύση λειτουργίας των Δ.Σ., αλλά για ξεκαθάρισμα του ποιοι είναι υποψήφιοι και ποιοι όχι. Και εάν δεν είναι 30/6 και είναι 31/7, νομίζω πως παρ’ όλα αυτά δεν μπορεί να είναι αυτό το όριο το χρονικό τον τελευταίο μήνα ή ακόμα λιγότερο πριν τις εκλογές.

 

7) ΠΟΣΟΣΤΩΣΗ ΦΥΛΩΝ 

Δεν έχω την αίσθηση ότι τελικά δημιουργήθηκε κανένα τεράστιο πρόβλημα με το καθεστώς με το οποίο κάναμε τις εκλογές το 2019. Ίσα ίσα, θα πρέπει να βοηθήσουμε έτσι ώστε να υπάρχει ακόμα πιο αντικειμενική και αντιπροσωπευτική συμμετοχή και των 2 φύλων στα Δ.Σ.  Συνεπώς, βλέπω και το 33%, αλλά μια πιθανή παραμονή - για πολλούς λόγους, και συμβολισμού – στο σημερινό σύστημα, δεν θα με έβρισκε αντίθετο. https://www.airetos.gr/